Istoric
Director științific:
Prof. Univ. Dr. Louis BEGIONI, Universitatea Roma Tor Vergata , Profesor Emerit, Universitatea din Lille, Franța, Doctor Honoris Causa al Universității de Vest „Vasile Goldiș” din Arad / Professeur de Universités de l’Université de Rome Tor Vergata, Professeur émérite de l’Université de Lille, Docteur Honoris Causa de l’Université de l’Ouest «Vasile Goldiș» d’Arad
Director executiv :
Conf. Univ. Dr. Speranța Milancovici, Decan, Facultatea de Științe Socio-Umane și Educație Fizică și Sport, a Universității de Vest „Vasile Goldiș” din Arad / maître de conférences, Doyen de la Daculté de Sciences Sociales, Humaines et Education Physique et Sports de l’Université de l’Ouest «Vasile Goldiș» d’Arad
Comitet științific :
Coralia Adina Cotoraci, prof. univ. dr. habil., Rector al Universității de Vest „Vasile Goldiș” din Arad
Louis Begioni, Prof. Univ. Dr., Universitatea Roma Tor Vergata, Profesor emerit, Universitatea din Lille, Franța, Doctor Honoris Causa al Universității de Vest „Vasile Goldiș” din Arad
Speranța Milancovici, Decan , Facultatea de Științe Socio-Umane și Educație Fizică și Sport, a Universității de Vest „Vasile Goldiș” din Arad
Thomas Vercruysse, profesor asociat, Universitatea din Luxembourg
Virginie Besme-Mermé, profesor agreat, psiho-genealogist, Institutul de Psiho-Genealogie, Paris, Franța
Gabriel Balaci, profesor, Universitatea de Vest „Vasile Goldiș” din Arad
Radiana Marcu, profesor, Universitatea de Vest „Vasile Goldiș” din Arad
Misiune
Acest institut își propune să dezvolte cercetări în domeniul Logoterapiei, atât din punct de vedere teoretic, cât și din punct de vedere al aplicațiilor sale terapeutice.
Acesta poate oferi, de asemenea, sesiuni de formare specializată pentru specialiști din diferite domenii care doresc să interacționeze cu Logoterapia.
Scop
Principalele linii de cercetare:
- Cercetări teoretice menite să clarifice specificitățile Logoterapiei în raport cu concepțiile existente în domeniul psihicului (psihologie, psihanaliză, psihoterapie, neurologie etc.) și să stabilească un model de referință care să țină seama în special de contribuția inițială a psihicului. dimensiunea noetică.
- Proiectarea unui model logoterapeutic bazat pe principiile fundamentale enunțate de Viktor Frankl care ține cont de dimensiunile diacronice și sincronice ale experienței pacientului. Acest demers se va baza în special pe munca lui Elisabeth Lukas (autobiografie regizată) și a altor cercetători în logoterapie.
- Reflecții asupra unui model logoterapeutic integrativ – așa cum propune însuși Viktor Frankl în lucrările sale fundamentale:
– Logoterapie si hipnoza Ericksoniana (Logo-Hypnosis),
– Logoterapie și psihogenealogie,
– Logoterapie și Gestaltterapie,
– Logoterapie si practici medicale,
– etc.
- Logoterapie și aplicații în domeniul medical, spre exemplu în logo-oncologie:
– reflecție asupra așa-numitelor protocoale „logo-oncologie” pentru îngrijirea bolnavilor de cancer în remisie. Obiectivul ar fi măsurarea impactului terapeutic al „logo-oncologiei” asupra răspunsurilor imune ale pacientului pentru a preveni recidivele. Acest model terapeutic face parte dintr-un sistem sistemic al persoanei umane în care psihicul, sfera soma noetică sunt strâns legate și în care postulăm existența anticorpilor noetici capabili să stârnească traume legate de stres și șocuri emoționale.
Acest protocol poate fi împărțit în 5 faze principale:
1) dezvoltarea concertată a protocolului integrativ „logo-oncologie”.
2) testarea protocolului pe o cohortă de pacienţi în remisie recentă;
3) evaluarea calitativa si cantitativa a rezultatelor obtinute fata de pacientii nesupusi acestui protocol;
4) revizuirea protocolului prin prisma rezultatelor colectate;
5) daca se obtin rezultate semnificative, generalizarea protocolului la un numar mai mare de pacienti.
Logoterapia presupune o perspectivă interdisciplinară, în special cu științele limbajului, care ar putea aduce o contribuție valoroasă în domeniul analizei vorbirii pacientului în vederea determinării structurilor lingvistice caracteristice tulburărilor prezentate.
De asemenea, acest institut va putea oferi specialiștilor din diverse domenii (medicină, psihoterapie, predare, suport personal etc.) sesiuni de instruire orientate pentru a-i face conștienți cu privire la potențialitățile Logoterapiei și aplicațiile acesteia.
Descriere
Direcții de activitate
Din activitățile noastre
Proiecte
Proiectul Logoterapia, derulat cu sprijinul Consiliului Județean Arad și a Centrului Cultural Județean Arad (contract nr. 3008 din 01.08.2022)
Echipa de implementare:
CONF. UNIV. DR. SPERANȚA SOFIA MILANCOVICI – RESPONSABIL PROIECT |
ASIST. UNIV. DRD. ȘTEFAN IAROSLAV DANIEL |
LECTOR UNIV. DR. BAN EMILIAN |
LECTOR UNIV. DR. BALACI GABRIEL |
Publicarea volumului propus în cadrul acestui proiect vine în continuarea unui demers inițiat și derulat cu succes în anii trecuți, prin organizarea unor workshop-uri și a unui webminar dedicat logoterapiei.
Scopul proiectului de față a fost facilitarea accesului specialiștilor, dar și a arădenilor în general, la informație științifică și culturală, sporirea gradului de implicare a studenților și a cadrelor didactice arădene din sfera științelor sociale și umaniste, în dezbaterile care animă comunitatea științifică internațională, cu privire la multiculturalitatea și interculturalitatea care amprentează demersurile actuale de cercetare.
Proiectul a propus creșterea nivelului de informare a beneficiarilor cu privire la configurația, structura și dinamica spațiului științific european actual, cu o deschidere deosebită înspre științe de graniță, care îmbină diferite arii de expertiză.
Astfel, am ales drept temă a volumului, analiza existențială, care este o formă complexă de psihoterapie care are în centrul său individul uman aflat în căutarea sensului vieții. Frankl a încercat formele de psihoterapie existente în perioada sa, mai exact în anii 1920, însă a fost dezamăgit de aceste deorece ignorau ceea ce el considera esențial, sensul vieții. Astăzi, aflați în pline transformări sociale, determinate de progresul tehnologic, de noile curente filosofice, dar și economice, este din nou important să ne punem întrebări legate de sensul vieții. În câmpul psihopatologiei și psihoterapiei vorbim tot mai des de noi patologii care necesită noi forme de psihoterapie. Totuși, la o privire mai atentă observăm că nu este vorba de noi forme de patologii psihice, ci de noi forme de manifestare ale simptomelor. Fundamental pentru echilibru psiho-social al individului rămâne sensul pe care individul și-l poate găsi în propria viață.
Indiferent de transformările sociale sau tehnologice, omul nu poate trăi în afara sensului. Acest lucru ne face să readucem în prim plan acea formă de psihoterapie care vizează exact căutarea sensului vieții.
Deși psihoterapia existențială și logoterapia au fost dezvoltate la inceputul secolului XX, constatăm astăzi că ele sunt necesare și se pretează foarte bine la frământările cu care se confruntă astăzi indivizii umani, indiferent de vârstă, sex, orientare politică sau religioasă. Astfel, considerăm că acest tip de psihoterapie merită un loc chiar în programa facultăților de psihologie, dar și de medicină. Atât psihologii cât și medicii, adică cei care se confruntă cu suferința umană, au nevoie de cunoștințele cuprinse în cadrul teoretic al aceste forme de psihoterapie, pentru a putea înțelege modul în care omul își trăiește propria viață.
Publicarea volumului nostru ce cuprinde articole de specialitate bazate pe experiența clinică a mai multor specialiști din domeniul psihoterapiei, reprezintă un prim efort pe care dorim să-l facem pentru a reda psihoterapeuților, medicilor, asistenților sociali și nu numai, acces la metode și tehnici prin care suferința umană este abordată în raport cu sensul vieții. Atunci când omul știe pentru ce trăiește, care este sensul vieții lui, capacitatea sa de a îndura suferința devine mult mai mare, iar experiențele dureroase vor putea fi integrate psihic, în experiența sa subiectivă. Capacitatea omului de a trăi, nu dor plăcerea, ci și suferința, reprezintă o capacitate fundamentală a sa. Psihoterapia existențială și logoterapia au ca obiectiv principal, să ajute subiectul uman să-și trăiască viața în raport cu sensul acesteia și nu doar în raport cu un consum permanent de plăcere.
Acest volum constituie un prim stimul care să orienteze atenția specialiștilor din domeniul științelor socio-umane spre această problemă fundamentală, sensul vieții noastre.
La buna implementare a proiectului de publicare au contribuit toți membrii echipei, dar și autorii articolelor reunite sub titlul La Logothérapie aujourd’hui. Perspectives de recherche interdisciplinaires et applications, apărut la Presa Universitară Clujeană, în parteneriat cu CIRMI – Paris, sub ISBN ISBN 978-606-37-1647-8 / ISBN 978-2-910007-36-2.
La Logothérapie aujourd’hui. Perspectives de recherche interdisciplinaires et applications, Speranța Sofia Milancovici, Louis Begioni (coord.), Presa Universitarăț Clujeană / CIRMI – Université Sorbonne Nouvelle Paris 3, 2022, ISBN 978-606-37-1647-8 / ISBN 978-2-910007-36-2, 217
CONFERINȚE ȘI WORKSHOP
În 22 mai 2024, Centrul de Cercetări și Formare în Logoterapie din cadrul Universității de Vest „Vasile Goldiș” din Arad a organizat un eveniment în parteneriat cu instituții de învățământ din strîinătate, dedicat problematicii atât de actuale și, totodată, dinamice, a logoterapiei.
Discuțiile au atins subiecte complexe, cu caracter interdisciplinar, și au reunit online un număr semnificativ de participanți din țară și din străinătate. Printre aceștia s-au numărat:
Prof. univ. dr. Louis Begioni, Universitatea Roma Tor Vergata, Italia, Director Științific al Centrului de Cercetări și Formare ăn Logoterapie al Universității de Vest „Vasile Goldiș” din Arad
Prof.univ. dr. Georges-Elia Sarfati, Director Efrate, Paris, Franța
Lector univ. dr. Gabriel Balaci, Universitatea de Vest „Vasile Goldiș” din Arad
Virginie Bessis Mermé, profesor agreat, psiho-genealogist, Institutul de Psiho-Genealogie, Paris, Franța
conf univ. dr. Thomas Vercruysse, Universitatea din Luxemburg
Scopul acestui workshop a fost îmbunătățirea abilităților profesionale a specialiștilor, oferindu-le acestora oportunitatea de a învăța direct de la experți în domeniu, dar și schimbul de experiență și cunoștințe.